lördag 13 april 2013

Perfektionist?

Är jag inte. Tidsoptimist däremot. Jag är ständigt i konflikt med mig själv. Känns som man har två Lindor på var axel. En effektiva-Linda och en lat-Linda. Effektiva Linda vill ha allt så "perfekt" - förutom 100% jobb ska hon hinna motionera sina hästar helst varje dag, sen laga god mat varje dag, huset ska vara så snyggt att vilken tidning som helst ska kunna dyka upp och plåta inredning, hinna träna sig själv - helst 4 pass per vecka styrka plus kondition. Har femtielva idéer om nya tapeter som ska fixas, småplock som ska köpas, det ska remontas och byggas nytt. Hästarnas hage är full med hästskit, borde hinna städa ut varje lort som ligger där. Jösses vad svansarna är fulla med spån och så ser de ut som malätna jag-vet-inte-vad då de tappar päls och ingen hinner borsta dom 2h per dag. Varför är alla bloggares hästars svansar så snygga? kanske de är inlindade på nätterna så det inte fastnar ngt i dom...

Lat-Linda gillar att sitta i soffan efter en god middag, dricka kaffe och äta en kaka. Men faan, inte borde man äta kakor då man just tränat. Inte för att jag har viktproblem, men socker ÄR ju ohälsosamt. Lat-Linda surfar också på datorn några timmar om helgerna då hon är ledig. Fast hon borde mocka skit från morgon till kväll eller rida ut på långtur. Vissa dagar flyger det runt dammtussar som Linda bortförklarar med att "det är inte bra för hälsan att vara fööör noga heller".

Att försöka uppnå effektiva-Linda gör att man hamnar dit jag inte vill:utbrändhet. Att uppnå lat-Linda gör att man hamnar dit jag heller inte vill: soffträsket där man inte orkar ngt. Men att hitta den perfekta balansen är svårt! Det är och kommer vara den största utmaningen i mitt liv.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar