måndag 15 november 2010

Linda testar: Akupunktur

Jag har testat akupunktur ett antal gånger, i hopp om att få min tröga mage att fungera. Att ligga på en i mitt fall soffa och vänta på att bli stucken på flera ställen med nålar kändes inte i början som en riktigt rolig ide. Jag erskänner: jag är livrädd för nålar. Men ibland har nöden (!) ingen lag. Det positiva med hela historien var att det faktiskt fungerade och tog inte speciellt ont! om det är placebo effekt är jag tveksam till eftersom jag inte hade några förväntningar på att det skulle fungera. När min arm är i skick igen kommer jag att fortsätta med akupunkturen för att behandla min sjuka nacke och axlar, något som har tillkommit i samband med olyckan. Det är tungt att bära armen i mitella runt nacken.

Akupunktur kan användas för att behandla olika sjukdomstillstånd, men också för att minska smärta och värk. Huvudvärk och migrän kan lindras med akupunktur. Koppning är en behandling som innebär att små koppar sätts fast på huden, vilket skapar ett undertryck som befrämjar blod- och lymfcirkulationen. Används för att minska smärtor och spänningar i muskulaturen. Kan även användas för att behandla/förebygga celluliter. Detta kommer jag även att prova direkt min arm är medgörlig att jag kan ligga på mage! 

Vid Hot Stone terapi ligger man på mage samtidigt som varma stenar placeras på ryggen på speciella ställen. Detta är en avslappnande behandling som även den ökar blodcirkulationen i musklerna. Idealt för värkande axlar och rygg!   

Vill du testa någon av dessa behandlingar? min mamma utbildar sig till akupunktör och tar fr.om hösten emot kunder hemma i Petalax. Ring isåfall Gun-Marie på 0405377833


 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar