onsdag 17 november 2010

E du sugen på nåt gott?

Tänkte skriva ner två recept som är goda. Recepten är översatta från finska, därav det "proffsiga" språket ;)

M&M cookies: 

225 g margarin eller smör
3,5 dl socker
1 ägg
6,5 dl vetemjöl
1 tsk matsoda (hade jag inte, men funkar bra utan också)
0,5 tsk bakpulver
1 tsk vaniljsocker
M&M godis - kan bytas ut mot t.ex mariannegodis, nötter, dajmkulor...

Vispa socker och mjukt smör (ej smält). Tillsätt ägget. Blanda de torra ingredienserna och rör ner i smörblandningen. Tillsätt det hackade godiset. Jag använde ungefär 1/2 påse. Forma små bollar med en tesked och tryck ut på bakplåtspapper. In i ugnen i 200 grader i ca 8 min, beroende på storlek.
Jag gjorde ganska stora kakor
Chokladkaka 
Denna kaka är en riktig hästkaka. Gjorde denna åt paret West på Bergö som jag hade Pörri hos. Den blev kallad "Lindas bak"... godast kall eller just tinad ur frysen. Perfekt "äta ute kaka" med varm choko. Mums!

200 g smör
4 dl socker
3 ägg
6,5 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
2,5 dl grädde eller mjölk
1 tsk vaniljsocker
1,5 dl hackad choklad (brukar använda vanlig bakchoklad)

Glasyr
1 dl vispgrädde (ej lättversion, går ej att koka kola med den)
6 tsk smör
2 msk socker
225 g florsocker

Vispa mjukt smör (ej smält) och socker. Rör ner äggen, ett i taget. Blanda de torra ingredienserna, blanda ner i smeten. Tillsätt grädde och chokladen. Grädda i 200 grader i ca 1h, tog inte så länge då vi har varmluftsugn. 

Smält sockret till glasyren, häll i grädden. Koka tills det tjocknar. Ska bli kolaaktig. Tillsätt smöret och florsockret. Häll på den svalnade kakan.  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar