lördag 23 februari 2013

Fisksoppa


Idag gör jag en av mina paradrätter, fisksoppa. Sanna ringer stup i kvarten och funderar över receptet; eftersom detta är bästa fisksoppan enligt Lia. Håller med! "Hemligheten" är mycket fiskbuljong, VISPgrädde samt att INTE använda sopprötter. Superlätt är den. Blev tvungen att kasta ut frassarna för nån försökte knycka fisken....

Fisksoppvis a a'la Linda (inga mått - jag kör alltid på "högt")
Bild från alltommat.se
Tärna potatis och morötter. Låt dessa koka medan du förbereder det andra. Jag använder bara nätt och jämt med vatten så att det täcker. Tillsätter nämligen mycket grädde sen, annars blir det för blaskigt. Fisken jag brukar använda är från Findus (förhoppningsvis inte hästkött i denna), vakuumförpackad fryst lax som man bara tinar och så är den som färsk. Skär den i lagom mumsbitar. Häll i grädden, 2Xfiskbuljong (använder alltid tärning). När potatisen börjar bli mjuk sätter jag ner de andra grönsakerna. Oftast tager man vad man haver, men idag blev det färsk paprika, frusen blomkål, broccoli, gröna bönor. Koka upp dessa, sätt i fisken, när den är just färdig sätt i de frusna räkorna och dillen. Koka upp. Smaksätt med mer sälta om det behövs. Jag gillar fyllig och salt fisksoppa. Jag har lärt mig av mamma att mat ska smaka mycket!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar