fredag 8 april 2011

Linda bakar: Kärleksmums med kolaglasyr

Gjorde kärleksmums eller som vi kallar dom mockarutor idag. Länge sen jag bakat sist. Lathet tror jag det kallas. Goda blev dom iallafall. Lite platta men jag tror det måste bero på att jag gjorde dom med glutenfritt mjöl. 

100 g smör
2 dl socker
2 ägg
1 dl mjölk
2 dl mjöl
3 msk kakao
2 tsk bakpulver


Glasyr:
2 dl florsocker
2 dl vispgrädde (får ej vara nån "mindrefett" variant - annars blir glasyren inte tjock)
2 tsk kakao
kokosflingor eller vad du vill garnera med, jag tog hjärtströssel :) (det heter ju kärleksmums)


Sätt ugnen på 200 grader. Smält smöret. Vispa socker och ägg pösigt. Blanda äggvispet, smöret och mjölken. Blanda mjöl, kakao och bakpulver. Tillsätt i smeten. Bre en i en bakplåtsklädd form och grädda i mitten av ugnen i ca 20 min. 

Under tiden gör man glasyren. Blanda florsocker, grädde och kakao i en tjockbottnad kastrull. Låt koka upp och sedan sjuda på svag värme i 20-30 min tills det har en trögflytande konsistens. Bred på kakan och garnera med vad du vill. Skär i rutor.  

På "fina bloggar" tror jag allvarligt att dom placerar ut strösslet så att det ska vara symmetriskt och vackert. Jag slängde på mitt, så här blev det då!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar