onsdag 24 augusti 2011

Årets kräftskiva och annat!

Hade årets första och enda kräftskiva i lördags. Kräftorna var extra goda i år (tack tommy&sabina!) dock gillade jag inte den inlagda - var det torsk?! ;) Tyvärr blev det hela avbrutet då vår lilla ponny visade sig vara sjuk och kunde inte äta. Var ut en gång i timmen och kollade till henne, men det blev att ringa veterinären på söndagmorgon. Svullna spottkörtlar löd domen, fick penicillin och smärtstillande. Plutten kunde sedan äta normalt, puh.


Min hemlagade snaps

Nån bokstavligen hugger in på kräftor...

Frassen var snål på kräfta

Nyaste wiispelet, hocky! Jäkla kul. Spelas flitigt varje kväll
Recept på hemlagad snaps
Köpte små 0,5dl snapsflaskor. I snapsen med vaniljsmak satte jag 1/4 vaniljstång /flaska. I citronsnapsen hyvlade jag citronskal (utan vitt), skar 3 passliga stänger, satte ner i snapsen. Detta fick dra i ca 4-5h i kylskåp innan jag silade snapsen och hällde tillbaka i flaskorna. God snaps med inte alltför stark smak av "kryddorna"! Gjorde en snaps ifjol också men den skulle stå i 5dagar vilket gjorde att den blev alltför besk och stark..

På måndag var vi till veterinären för slutbesiktning av P. Hon är härmed friskförklarad i sina hovar :) Är i bra hull och ser bra ut. Så nu är det bara att tuta och köra med henne. Tyvärr blev domen inte lika bra för Kalle som var dubbelsidigt halt. Fick kortison injektioner i hovleden. Nu blir det till att hitta en ny hovslagare som kan rätta till hans hovvinklar så att han inte får mer inflammationer. Helgens ridkurs for åt helvete......

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar