lördag 14 maj 2011

Identitetskris?

Kollade den spännande matchen igår kväll. Är egentligen INGEN sportfantast, kollar inte ens hästsport på tv, men ishocky vm är ett måste så länge Finland är med och tävlar om medalj. Det hör liksom till. 

Sen började jag fundera lite över min identitet här i detta land. Ibland känns det som man hör till ett eget litet land, som inte får vara (eller vill vara) med i det stora landet. Jag kollar ju bara svensk tv, jag avskyr finsk musik (förutom då finska som sjunger på engelska typ Sunrise Avenue, Nightwish m.fl), jag har just lärt mej prata finska, jag hejjar alltid på Sverige i ESC - även i år, måste erskänna att jag ofta kan tänka "typiskt finnar..." om jag ser nån som ser finsk ut. 
MEN VA FAN. Jag är ju egentligen finsk också, men det känner jag mig inte som. Detta är väl ett vanligt fenomen här i svensk österbotten, vi vet inte vart vi hör. Det jag skulle komma till är att även om jag är lite "anti finsk" ibland så håller man ändå på Finland när det kommer till just sport, speciellt hocky. I morgon nu då då Finland möter Sverige - då är vi finnar och ska slå svenskarna. Inte blir man klok på sig själv. Såklart att man förstår att finnarna tänker "jävla svenskar" om oss för det tänker vi om dom också... Man vill ju vara ett enigt land och känna sig som alla andra. Måste nog ändra min egen attityd först tror jag..

Petra - om du läser detta: jag gillar dej ändå fast du är en riktig finne! ;) måste nog börja förfinska mej tror jag... :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar