onsdag 8 juni 2011

Sommartider hej hej

ÅH vad jag är dålig på att uppdatera mej! Men vi fortsätter i samma stil iallafall. Min första lediga dag på läänge känns det som, dessutom då solen skiner. Har jobbat två helger nu i rad, lidit av sömnbrist, varit på dåligt humör, haft sjuk mage. Nåja säger ju sig självt att det inte varit riktigt huippu! MEN nu blir det ändring. 

Måste berätta om en sjukt god paj jag gjorde igår med sommarens första rabarberskörd. Jag lovar, detta var godaste pajen jag nånsin ätit. Tyckte att vi kunde ha lite mysigt igår så jag gjorde en av Kaj's favvorätter; kycklingfilér fyllda med bacon, persilja och svamp. Till detta åt vi potatisgratäng och bearnaisesås. Sen till efterrätt den supergoda pajen då. Om det är nåt jag kan så är det väl att charma Kaj med lite mat! ;)


Frasig rabarberpaj (recept taget från matklubben.se)
2 ägg
1 1/2 dl strösocker
1 1/2 dl potatismjöl
1 tsk bakpulver
1 msk vaniljsocker
100 g smält smör
2 själkar rabarber


Dela äggen. Häll äggvitorna i en bunke och gulorna i en annan. Vispa äggvitor + socker med elvisp till hårt skum (inte så hård som till maränger). Tillsätt pot.mjöl, bakpulver, vaniljsocker och matfett till äggulorna och vispa. Rör ihop de båda smetarna försiktigt. Häll i en smord form. Skala rabarber, skär i bitar. Strö över smeten och strö över någon msk socker. Sikta över lite potatismjöl för att binda vätskan från rabarbern (hoppade över detta jag, blev bra ändå).
Grädda mitt i ugn i 175g i lite mer än 20min. Servera med vaniljglass eller grädde.







Nu ska jag dricka upp mitt kaffe och gå ut och trimma runt och i hagen. Det är kul! Så får man lite färg på samma gång. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar