tisdag 12 juni 2012

I need to train

Fick in lite svengelska, vi skrattar väldigt åt min ibland hemska engelska som innefattar många svensk-engelsk blandade ord. Fy på mej, har blivit bättre på finska nu!

Fick reda på att jag är överrörlig, har veka leder. No shit. Knakar varje gång man vrider handleden lite eller knät.. Samt plattfot. Därför är jag i perioder väldigt sjuk i leder samt trött. Förklarar ju en del. För att bli bättre och klara mej under Finlands värre perioder (då det blir kallt och blåsigt) MÅSTE jag träna regelbundet. Dels för att inte bli stel och för att bygga upp muskler runt lederna. Ska få speciella inlägg i skorna samt hjälp av fysio för att veta hur jag ska träna bäst.

Problemet är alltid att man prioriterar sig själv sist. Hästarna ska motioneras, iof får jag mycket vardagsmotion genom att jag för tillfället tömkör Kalle ca 1h 5 dagar i veckan. Plus Pastilli lika mycket. Lägger in lite travjogg ibland så man får upp pulsen. Att sitta i kärran ger ju inge motion, det är bara trist i 2h så det blir inte så ofta.

Nu under semestern ska jag lägga upp två nya träningscheman, ett för över- och ett för underkropp. Förr har jag tränat "allt" på en gång men då varken hinner eller orkar man träna ordentligt genom allt. Istället för att springa - som jag surar väldigt över att jag inte kan utan hemsk knävärk, så sätter jag in pulshöjande övningar mellan. 

Favoritredskapet nu just är gummibandet. Använder det med alla tradiotionella övningar för att få bättre motstånd och effektivare övning. Den roligaste ben och rumpövningen jag kör nu just är kissande hunden med gummiband. 

Sätter en knut på gummibandet med passligt mellanrum och trär runt vristerna. Sen är det bara att lyfta som vanligt. Svider rejält! Har flera såna här lite "fula" övningar som man inte törs göra på gym för att det ser så knasigt ut, en fördel med att träna hemma. Bara Kaj som flinar. Detta är kärringövningar enligt honom....

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar